Aromaterapie a psychika

Tím se totiž tato klasická léčebná disciplína dostala do podvědomí jako pouze zkrášlující proces a spolu s tímto trendem se také začaly tvořit ceny a reklama. Je tedy nutné přísně odlišovat aromaterapii od aromakosmetiky. Ovšem hlavní a nejsilnější vliv má vůně ( zvláště přírodní a tedy léčivá) na naši mysl, city, asociace, postoje, soustředění, nálady, vnímání, reakce, kreativitu, sensualitu, adaptabilitu, vstřícnost, altruismus ... tedy psychiku. Těkavé molekuly éterických olejů nejlépe a nejrychleji vstupují do naší krve sliznicemi, hlavně dýchacími cestami. Tak se nejprve dostávají do čichového centra a bez jakékoliv korekce našeho vědomí působí přímo na limbický systém, centrální nervovou soustavu a téměř okamžitě začnou ovlivňovat naši náladu, rozhodování a další psychické funkce. Toho lze samozřejmě mnohostranně využít jak pro účely zdravotní a kosmetické, tak i komerční. Vůně jsou totiž silně emotivní vjemy a jsou nositelkami jak účinků myko a bakteriostatických, tak i stimulačních, relaxačních až sedativních. Vyvolávají silné asociace, podporují fantazii a tvořivost a hrají značnou, byť zanedbávanou, sociologickou roli. Vztahy mezi lidmi jsou často nevědomky ovlivňovány právě přitažlivostí či odpudivostí „odéru", kterým se vyznačujeme. Ten samozřejmě pochází jak z našeho těla a prostředí v němž existujeme, tak i z vonných látek, které používáme. Jestliže si zvykneme používat stejné syntetické a unifikované vůně, zcela odtržené od přírodní rozmanitosti a originality, stáváme se stejnými syntetickými a unifikovanými součástmi lidského stroje. Stejně tak je to s interiéry v nichž žijeme a pracujeme. Často právě také mají ten unifikovaný a neosobní pach syntetických koberců, nábytku, chemikálií a kosmetiky a to nás, ať chceme nebo ne, ovlivňuje a formuje. Zvláště výrazně, a negativně, takové neosobní prostředí působí na děti - takže asociace z dětství už nebudou vyvolány vůní sena, jarního větru nebo vlhkého listí, ale pachy víceméně depresivními. Naše reakce na vůně jsou velmi spontánní, a proto určité obchodní společnosti parfémují své obchody nebo zboží tak, aby to okamžitě ovlivnilo rozpoložení zákazníka, přispělo k jeho klidu a pohodě. Vůně má tak vyvolat pocit známého, příjemného a bezpečného prostředí, které vyvolává uvolněnou a vstřícnou náladu. Tady mají největší vliv květinové a svěží kompozice s ovocnými tóny a teplým dřevitým podtextem. Podobně je možné ovlivnit výkonost a pohodu v kanceláři, eliminovat chyby a snížit stres a nervozitu. Zde se uplatňují hlavně citrusové silice a silice s citrusovými tóny (lemongras, citronela apod.).